Waarom jouw website niet zonder contactformulier kan

Contactformulier je website kan niet zonder avg

Een contactformulier is een online formulier waar jouw bezoeker snel alle belangrijke gegevens kan invullen zonder daar een extern email programma voor te hoeven openen.

Heeft jouw website al een contactformulier? Zo nee, lees dan zeker even verder. We gaan er dieper op in. Wat kun je er mee? Wat zet je er allemaal precies op? Zijn hier plug-ins voor? Deze vragen behandelen we in dit blog.

Waarom een contactformulier gebruiken?

Ja, waarom zou je eigenlijk een contactformulier op je website willen? Daar kan ik heel kort en duidelijk over zijn.

Punt 1, het staat mooi en professioneel. Je kan vaak de CTA (call to action) aanpassen aan de huisstijl van je website. Hierdoor gaat jouw formulier echt op in de stijl van je website.

Punt 2, het is makkelijk voor jouw klant / bezoeker. Hij hoeft zelf geen mail te sturen via zijn eigen externe mail box. Hij kan gewoon via jouw site een mail sturen en verlaat daardoor ook jouw website niet.

Een contactformulier kan je simpel op je contactpagina plaatsten, maar je kan er ook voor kiezen om deze ergens op een andere pagina te plaatsen. Nog beter is beide. Zo komt hij vaker voor op jouw website en komt daardoor vaker onder de aandacht van de bezoeker.

Wat komt allemaal op een contactformulier?

 

contactformulier Maxim Webdesign voorbeeld

Veel mensen vragen van alles aan de bezoeker/klant op een contactformulier. Via diverse onderzoeken is gebleken dat veel mensen dan afhaken.

Onze tip is dan ook om het zo kort mogelijk te houden. Wij vragen bijvoorbeeld een naam. Je moet natuurlijk weten wie je moet aanspreken. Wij vragen bewust niet naar het geslacht, omdat dit voor ons niet relevant is. Dan vragen we een email adres. Je moet natuurlijk weten naar wie je terug moet mailen. Ook vragen wij een telefoon nummer. Sommige klanten hebben complexe vragen die je beter kan uitleggen via de telefoon dan via de mail.

Als laatst geven wij de bezoeker/ klant de mogelijkheid om zelf iets te vertellen of te vragen. Als extra zou je nog kunnen vragen hoe de klant jouw website gevonden heeft. Denk dan aan bijvoorbeeld via Google, via Facebook , of via via. Op deze manier doe je gelijk een stukje gratis marktonderzoek.

AVG en een contactformulier hoe dan?

 

AVG vinkje op je contactformulier

 

De AVGAlgemene verordening gegevensbescherming) wet is erg belangrijk. Deze is sinds 25 mei 2018 van kracht. In ons vorige blog gingen we daar al uitgebreid op in. Ook voor je contactformulier is dit erg belangrijk omdat je aan de regels van de AVG moet voldoen. Gelukkig is daar een makkelijke en simpele oplossing voor.

Je zet een leeg blokje onderaan je contactformulier. Dit doen wij altijd standaard voor je als je een website voor ons hebt. Wil je dit niet, wat wij persoonlijk niet aanraden, dan verwijderen wij deze voor je.

Een voorbeeld: Ik ga akkoord met de Privacy Policy en geef toestemming voor het opslaan van mijn gegevens.

Natuurlijk kun je deze zin aanpassen naar hoe jij het wilt. Het woord privacy policy linken wij dan naar de pagina waar die te vinden. Je moet dan wel een privacy policy pagina hebben. Zo kan de bezoeker van de website snel de keus maken om verder te lezen zonder alles zelf te moeten uitzoeken. Moet hij wel gaan zoeken dan haakt hij vaak af. Dit is nu juist wat je wil voorkomen!

Met Contact form 7 zelf een contactformulier maken

Wel eens gehoord van contact form 7? Nee? Dit is een van de makkelijkste GRATIS plugins van Word Press om zelf snel een contactformulier te maken zonder code te moeten schrijven. Dit is een plug-in die al heel lang bestaat. Hij wordt ook heel veel gedownload in WordPress. Verder zijn er ook nog andere plug-ins. De basis is vaak gratis daarna wordt het een betaalde plug-in.

contact form 7 plug-in

  • Wp Forms
    Dit is een drag en drop. Je maakt heel snel en makkelijk via blokken vakken met tekst. Het voordeel van deze plug-in is, je kan mensen uit meerdere keuzes laten kiezen. Wij gebruiken WP Forms ook regelmatig voor klanten. Wil je meer opties, dan wordt het een betaalde plugin

 

  • Ninja Form
    Makkelijk in gebruik. Nadeel is wanneer je meer opties (bijvoorbeeld een enquête) van de plug-in wilt gebruiken je dan moet gaan betalen. Vind je dat geen probleem, dan heb je een hele goede professionele contactformulier plug-in.
    https://ninjaforms.com/

 

  • Gravity Forms
    Ook dit formulier is gratis. Nadeel is wel weer dat je bij Gravity Forms bij meer opties toch weer moet betalen. Een mooie optie is wanneer je mensen/klanten op je site wil aanmelden kan je meerdere pagina's formulieren maken

Hoe spam voorkomen op je contactformulier?

Spam op contactformulier voorkomen

Wil je spam voorkomen op je contactformulier? Geloof me, dat wil je echt. Al die ongevraagde nep mail, daar word je echt niet vrolijk van! Je hebt tenslotte wel wat beters te doen. Gelukkig kun je dit makkelijk oplossen met reCAPTCHA. Je bent het vast ook zelf wel eens eerder tegen gekomen. Wanneer je op een website een contactformulier invult, vragen ze vaak iets ter verificatie. Dit is om te voorkomen dat bots reacties gaan plaatsten. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kunt een code invullen die er al staat. Vaak is deze code niet duidelijk en moeilijk te lezen. Er bestaat een speaker knop waarmee deze code dan hardop wordt voorgelezen. De volgende mogelijkheid is vaak wat makkelijker. Er staan een paar verschillende plaatjes met bijvoorbeeld auto’s, je moet vervolgens op alle auto's klikken. Als je dat gedaan hebt wordt je contactformulier pas verzonden. Dit alles wordt gedaan om die vervelende spam te voorkomen.

reCAPTHA

Zelf reCAPTCHA activeren hoeft niet moeilijk te zijn. Hier een site waar wordt uitgelegd hoe je ReCaptha aan je contactformulier toevoegt.

In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe de reCAPTCHA van Google precies werkt:

 

Nu weet je dus de voordelen van een contactformulier. Je kent nu ook plug-ins die er een voor je kunnen maken.
Ben jij op zoek naar een mooie betaalbare website? Dan heb je ons gevonden! Wij zetten er dan ook gelijk een mooi contactformulier voor je op die AVG proof is.

Laten we eens praten over jouw nieuwe website...

Ben je benieuwd of we wat voor jouw nieuwe website kunnen betekenen, neem dan contact met ons op.